9 tipů od Pepy na svačinky pro výletníky

15.07.2016  | Inspirace  | Pepovy recepty

ZOBRAZIT NABÍDKU POBYTŮ

Vydat se bez svačiny na výlet, to je jako jít bez peněz do hospody. I když moje žena Marie by mě na to pivo pouštěla nejraději s jednou korunou v kapse…ale to je jiné téma. Dnes se zaměříme na palivo pro výletníky – a tím není nic jiného než pořádná kvalitní svačina!

Dobře sestavená svačina by vždy měla obsahovat kvalitní zdroj sacharidů, bílkovin a ovoce či zeleninu (které jsou zásobárnou vlákniny, vitamínů a minerálů).

Sacharidy nám skvěle doplní pečivo nebo ovesné vločky. Ideální je chléb kváskový nebo žitný, pro prostřídání můžete občas zařadit také bílé pečivo (nejlépe ze špaldové mouky, nebo zkuste mouky různě míchat, pokud doma pečete sami).

Kvalitní bílkoviny poskytne zase vajíčko, mléko a produkty z něj, libové maso a ryby. Salámy a uzeniny mám sice rád moc, ale ty se s Marií snažíme omezovat. Když už si je na svačinu dáme, vybíráme šunku s vysokým podílem libového masa a nižším množství soli – už kvůli vnoučatům, které na výlet občas vyrazí s námi. V létě se uzeniny navíc rychle kazí, což se nám na výletě určitě nehodí.

Svačiny musíme spotřebovávat dle jejich trvanlivosti. Pokud se chystáme na dlouhou cestu, nejdřív sníme to, co se nejrychleji kazí: obložené pečivo, dále čerstvé ovoce či zeleninu a nakonec si necháme domácí sušenky, muffiny, perníčky, müsli tyčinku bez polevy nebo sušené ovoce a ořechy.

Co nechat doma (nebo raději – v regále obchodu)

K absolutně nevhodným svačinám patří:

  • paštiky
  • majonézy
  • uzeniny
  • brambůrky
  • přeslazené nápoje
  • silný černý čaj
  • káva
  • energetické nápoje a další.

Tyhle potraviny nám moc živin ani energie zkrátka nedají. Navíc často obsahují nasycené tuky a velké množství cukrů – a na výletě tloustnout určitě nechceme.

Domácí sušenky a krekry

Jsou výbornou alternativou k pečivu, jejich příprava je jednoduchá a děti je milují. Ideální! Můžeme je připravovat jak na sladko coby pamlsek, tak ve slané variantě k zakousnutí jen tak nebo v kombinaci s pomazánkami (které se jimi skvěle nabírají rovnou z misky).

Základní suroviny:

  • mouka – tu se snažíme vybírat nejlépe kvalitnější a zdravější (pohanková, špaldová, celozrnná…)
  • tuk – nejchutnější je asi máslo s kombinací olivového oleje
  • sůl nebo cukr – podle toho jakou zvolíte variantu
  • trochu vody
  • semínka, oříšky a jiná koření, která dodají tu správnou chuť

Postup:

Vše smícháme a vypracujeme těsto. Vyválíme a rádýlkem vykrojíme například kostičky. Pečení bude trvat zhruba 15 – 20 minut.

Zdravé pomazánky i pro děti

Sám o sobě je tvaroh skvělým zdrojem bílkovin. Obsahuje vitamíny A, B a E. Dále také minerály, jako jsou vápník, fosfor, zinek, hořčík, atd. Většinou používáme nízkotučnou variantu, protože ta nám zaručí minimum obsahu tuků. S Marií nejvíce milujeme ředkvičkovou a pažitkovou. Naše vnoučata se zase mohou utlouct po vajíčkové pomazánce. Když ji náhodou nemáme, jsou zklamaní.

Základní suroviny:

  • jemný tvaroh nízkotučný
  • ředkvičky, pažitku, vajíčka natvrdo
  • do všech můžete přidat trochu jarní cibulky
  • sůl, pepř a bylinky na dochucení

Postup:

Suroviny nastrouháme nebo nasekáme najemno. Promícháme spolu s tvarohem a nakonec dochutíme solí a pepřem.

ZOBRAZIT NABÍDKU POBYTŮ

Doufám, že si výlety, na které vyrazíte prostřednictvím našich pobytů, perfektně užijete. Hlavně mi nezapomeňte poslat fotky z pobytu a zprávu o tom, jak jste se měli, na email: dovolena@pepa.cz. Dostanete za to 50 kreditů. To znamená 50 Kč na váš další nákup.

Váš Pepa.cz



Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.